2020. jan 04.

Új év? Új munka? Felmondani Új állás nélkül!

írta: HomeOfficeHungary
Új év? Új munka? Felmondani Új állás nélkül!

Íme néhány szempont, ami alapján érdemes megvizsgálnod terveidet!

Mikor érdemes felmondani? Sajnos erre a kérdésre sincs örök érvényű szabály. Ebben a helyzetben is érdemes arra a bizonyos belső hangra figyelned, én pedig segítek néhány további szemponttal, ami alapján érdemes mérlegelned.

Nézzük is az első szabályt. Ne hagyd, hogy mások befolyásoljanak a döntésben. Apukád, anyukád, a barátnőd/ barátod, a férjed vagy a feleséged valószínűleg a legjobbat akarják neked, de nem tudják 100%-ig, mi játszódik le a munkahelyeden és a lelkedben. Tehát ezt a csatát magadban kell megvívnod ez nem kérdés.

Vedd sorra az olyan nem elhanyagolható tényezőket, mint lakáshitel, táplálandó éhes szájak száma és egyéb anyagi kötelezettségek. Az előbbiek és megtakarításaid fényében jöhet a matek, melyből látni fogod, mennyire mozdulhatsz szabadon.

Ha a matek engedi, és úgy hozza  az élet, hogy már nem bírod tovább a munkahelyeden, eljöhet az a pont, amikor anélkül mondasz fel, hogy új állásod lenne. Ez is elképzelhető, csak néhány dolgot érdemes előtte letisztáznod magadban.

quit.jpg

Felmondani úgy, hogy nincs új állásom be kell, hogy valljam, számomra felszabadító érzés! Igen, én már csináltam ilyet. Persze bőszen kalkulálgattam előtte, hogy mikor kezdődjön meg az utolsó hónapom, amikor fizetést kapok és bár nem volt se hitelem se család amit el kellett volna tartanom, így is stresszeltem eleget, mert ez ugye azzal járt, hogy esetleg lejjebb kell adnom az életszínvonalam. Lelki szemeim előtt pedig már láttam, hogy az első 1-2 hónap pihenés és későn kelés után újra interjúkra kell járnom, ahol felteszik a kérdést, hogy miért akarok váltani és kellemetlen lesz bevallani az igazat hogy én bizony már dobbantottam a nagy semmibe.

„Egy nap felkeltem és úgy döntöttem, ez nem az én utam. Pihenek, regenerálódok és amikor készen állok, újra állás után lendülök.”

Azt gyanítottam, hogy erre a válaszra a legtöbb HR-es és cégvezető az ajtó felé tessékelne a hozzáállásommal együtt. Elképzelhető, hogy jó munkaerő vagyok, de egy ilyen ködös múlttal  mindenképpen kockázatosnak tűnök. Legalábbis ezt gondoltam.

Aztán eltelt 1 hónap, majd a második anélkül, hogy elhelyezkedtem volna. Úgy voltam vele, hogy nem sietek sehová így minden interjún és megbeszélésen elmondtam az igényeimet és azt, hogy rugalmasan képzelem el a mindennapjaimat. Nem féltem elmesélni, sőt büszke voltam rá, hogy felmondtam, egyéni vállalkozóként pedig az elmúlt időszakban nagyon sok izgalmas projektem volt és emellett hasznos tanfolyamokra jártam. Ez persze nem volt mindenhol pozitív mert vannak olyan munkahelyek, ahol nagyon nem az ilyen típusú embereket keresik, de volt ahol elnyertem interjúztatóim szimpátiáját. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy felvállalhattam őszintén az igényeimet. Mivel több lábon álltam, nem volt extrém sürgős elhelyezkednem. Eldöntöttem, hogy nem fogok olyan helyen dolgozni, ahová nem illek a személyiségem és az munkával kapcsolatos elképzeléseim alapján.

ho1.jpg

Természetesen Minden szituáció más és más, de egy felmondás előtt az alábbi kérdések átgondolása segíthet a megfontolt döntésben.

  1. Van elég tartalékod? Ha tudod, hogy hamarosan szeretnél felmondani, ha már rengetegszer lejátszottad fejben a szituációt, amikor a felmondási papírodat odadobod a főnököd asztalára és bemutatva kisétálsz, akkor érdemes elkezdened átnézni a tartalékaidat és megpróbálnod masszívan spórolni. Ha az elmúlt időszakban a fizetésed 30%-át lekötötted, ahogy a nagykönyvben meg van írva, akkor nincs nagy probléma. Megpróbálhatod még jobban összehúzni a nadrágszíjat. Kalkuláld ki, mennyi pénzre van szükséged egy hónapban. Mik a fix költségek és mik a változók? Meg fogsz lepődni, milyen rengeteget lehet például azon spórolni, ha magadnak főzöl. Persze ha felmondasz, az olyan praktikus juttatásoknak is búcsút kell intened, mint a BKV és a fitness bérlet. Felmérések szerint az átlag magyar három hónap alatt talál állást, így nem árt, ha minimum 3-4 havi megtakarítással rendelkezel.
  2. Melyik hónapban érdemes felmondani? Év végén nem a legszerencsésebb felmondani, mert karácsony előtt elkezd pangani a munkaerőpiac. Mindenki szabadságon van és csak januárban éled fel újra a rendszer. Ilyenkor sok vállalatnál újratervezés és átszervezés indul. Ez lehet pozitív is és negatív is a munkakeresést illetően.  Tehát, ha októberben felmondasz akkor novemberig tart a felmondási időd és decemberben már tudnál is kezdeni, de decemberben ugye a fű se nő, és egyébként is a Karácsonyi pörgés foglalja le az osztályokat. Így az Ünnepek könnyen stresszessé válhatnak számodra. A munkaerőpiac augusztus végén, szeptember elején fellendül így érdemes akkor keresni, mert akkor gyors válaszok és reakciók várhatnak rád. Így ha nyár elején felmondasz, jó esetben már nyár végére lehet állásod.
  3. Minden hasznos információt tudsz a munkaerőpiacról? Olvass utána a legújabb trendeknek, miből van munkaerőhiány, milyen irányba érdemes keresni. Amit te képviselsz, most mennyire keresett a piacon? Nézz körül vagy kérdezz meg nyugodtan fejvadász cégeket, arról, hogy mit várnak jelenleg a vállalatok.
  4. Mire használod majd a felszabadult időt? Ez egy tökéletesen alkalmas időszak arra, hogy olyan tanfolyamokra jelentkezz, amik igazán érdekelnek és színesítik a CV-det. Ahogy a cikk elején említettem, egy felmondásból is ki lehet jönni pozitívan. Arra is alkalmas ez az időszak, hogy kicsit ránézz az életedre. Hová indultál, hol tartasz most, és adott esetben szükséges-e újratervezés.  
  5. Milyen kapcsolatrendszerrel rendelkezel? Meglepődnél, milyen alacsony százaléka kerül ki a megüresedett pozícióknak az internetre. Éppen ezért első körben érdemes a barátaidnak/ismerőseidnek beszélned váltási szándékodról, és ha pozitív tapasztalatuk van veled kapcsolatban, még az is lehet, hogy ők fognak segíteni. Egy személyes ajánlás sokat mozdíthat a helyzeteden.

     

    Új év. Új munka? A döntés a te kezedben van. Ha bármikor elbizonytalanodnál, akkor ugorj vissza az első szabályhoz: „Ne hagyd, hogy mások befolyásoljanak a döntésben.” Mert a következményeket neked kell viselni.

Home Office Hungary
https://www.facebook.com/homeofficehungary/
https://homeofficehungary.hu/

dolgozz. bárhonnan. bármikor.

Szólj hozzá